Friday 4 December 2009

Undian World Cup 2010

Baru sebentar tadi undian untuk peringkat kumpulan pusingan akhir World Cup 2010 South Africa. Undian telah berjaya dilangsungkan dengan lancar. Berikut adalah keputusan undian yang telah dilaksanakan:



Seperti yang saya jangkakan, kumpulan yang melibatkan pasukan France dan Portugal pastinya kumpulan maut. Kumpulan maut merupakan kumpulan yang dijangka menjadi penentu terhadap corak laluan para pasukan di peringkat 16 pasukan terakhir (last 16) nanti.

France, walaupun menghadapi krisis kecederaan dan tahap keyakinan pemain di peringkat kelayakan, kini diletakkan dalam kumpulan A bersama-sama tuan rumah South Africa, Mexico dan Uruguay. France pastinya menjadi pasukan pilihan untuk melepasi peringkat kumpulan. Manakala peluang yang sama rata buat tiga pasukan tersebut untuk satu lagi tiket ke pusinagn seterusnya.

Bagi kumpulan yang melibatkan Portugal, iaitu kumpulan G, saingan dilihat lebih terarah kepada tiga pasukan iaitu Portugal, Brazil dan Cote d'Ivoire. Pilihan pastinya diletakkan kepada Brazil dan Portugal. Namun kekuatan sebenar Cote d'Ivoire di peringkat dunia masih belum teruji. Beraksi baik di dua siri African Cup of Nations, menambahkan keyakinan buat pasukan afrika ini untuk melangkah ke World Cup 2010. Satu lagi pasukan, Korea DPR mungkin hadir sekadar untuk menimba pengalaman.

Kumpulan B menghadirkan tentangan yang longgar buat Argentina. Nigeria, Korea Republic dan Greece mungkin akan bersaing sesama mereka untuk merebut satu lagi tiket menyertai Argentina ke pusingan berikutnya. Namun begitu, Argentina juga masih bergantung harap kepada prestasi semasa pemenang Ballon d'Or 2009, Lionel Messi. Tertekan di peringkat kelayakan, ramai yang memandang sinis terhadap kemampuan Argentina untuk melangkah lebih jauh dalam kejohanan ini. Namun saya yakin bahawa kualiti permainan sebenar mereka masih belum dijelmakan dan mungkin akan dijelmakan pada kejohanan itu nanti.

Pasukan berprofil tinggi, atau lebih mudah untuk digelar pasukan berpublisiti hebat, England diletakkan bersama-sama USA, Algeria, dan Slovenia. Algeria dan Slovenia masing-masing mara ke World Cup 2010 secara dramatik menewaskan lawan masing-masing. Algeria cemerlang dengan mengenepikan Egypt apabila menewaskan pasukan itu di perlawanan terakhir peringkat kumpulan kelayakan benua Afrika. Slovenia pula menewaskan Russia di peringkat play-off Eropah menerusi pengiraan gol tempat lawan. England dan USA sudah pasti menjadi pasukan pilihan untuk kumpulan C.

Germany mendapat laluan yang mudah untuk peringkat kumpulan D apabila bakal bertemu Australia, Serbia, dan Ghana. Germany sebagai pasukan pilihan untuk kumpulan ini, dilihat tidak akan berhadapan dengan masalah yang besar kali ini. Tiga pasukan tersebut bakal bersaing sesama mereka untuk slot kedua di peringkat kumpulan untuk mara ke pusingan berikutnya.

Kumpulan E pastinya menghadirkan tentangan yang sengit sesama empat pasukan yang terbabit. Netherlands, Denmark, Japan, dan Cameroon, dilihat sama handal. Netherlands mungkin bakal hadir ke South Africa sebagai pasukan yang menduduki ranking ketiga dunia. Namun sejauh mana kemampuan mereka bersaing di peringkat dunia, masih menjadi persoalan. Japan bakal membariskan pemain yang baru dinobatkan sebagai 2009 AFC Player of the Year, Yasuhito Endo. Namun begitu, kekurangan pemain Japan yang beraksi di liga Eropah mengurangkan sedikit suntikan keyakinan kepada mereka. Denmark dan Cameroon pula hadir ke edisi World Cup kali ini dengan barisan pemain muda.

Juara World Cup 2006, Italy pasti merasa lega apabila diundi bersama-sama Paraguay, New Zealand, dan Slovakia. Ketiga-tiga pasukan tersebut dilihat tidak setanding Italy, namun kekuatan mereka dapat dilihat di peringkat kelayakan. Paraguay layak ke South Africa selepas menduduki tangga ketiga kelayakan South America di belakang Brazil dan Chile. Slovakia pula menjuarai kumpulan 3 kelayakan Eropah mengatasi Slovenia dan Czech Republic. New Zealand pula menjuarai kelayakan Oceania, yang kemudiannya menewaskan Bahrain di pusingan play-off Asia-Oceania.

Kumpulan terakhir, kumpulan H bakal dikemudi Spain, yang bakal dibarisi kebanyakan pemain dari kelab Barcelona dan Real Madrid. Switzerland, Honduras, dan Chile bakal berentap sesama mereka. Chile dilihat lebih gah antara mereka, untuk memberikan tentangan kepada Spain.

Begitulah sedikit sebanyak post-final draw yang telah diulas. Segalanya mungkin dalam bolasepak. Nantikan saat sepak mula yang bakal berlangsung di World Cup 2010 South Africa.

2 comments:

cari said...

silap bro, Korea DPR adalah team paling kuat di Asia. dek kerana faktor politik, korea DPR ini dianggap komunis dlm bola sepak

Sir Shah said...

tapi mereka bukanlah pencabar utama dlm dunia bolasepak ni. mmg dorang komunis. tp dorang tetap kena iktu peraturan bolasepak fifa. xleh bawak senjata nuklear ke atas padang..