Sunday 27 December 2009

Avatar (2009)

Hari rabu lepas, iaitu 23 hb Disember, saya dan abang rancang untuk menonton filem Avatar. Cadangan asal ialah untuk menonton tayangan 3D, untuk mendapatkan kepuasan menonton yang maksimum. Maka kami pun pergilah ke Berjaya Time Square pada jam 8.30 malam hari tersebut.

Setibanya di sana, kami terus ke tingkat 10 iaitu iMax theater. Namun kekecewaan melanda apabila mendapat tahu bahawa iMax tidak lagi memiliki tayangan 3D seperti dulu. Menurut jurutiket, sudah lebih setahun iMax tidak mendapat hak untuk kontrak tayangan 3D. Tapi kami tetap menonton Avatar di situ, untuk kepuasan tayangan skrin besar. Itu sahaja kelebihan yang iMax ada untuk bersaing dengan GSC yang berada di tingkat 3.

Avatar, tanpa ragu-ragu, bagi saya adalah sebuah filem yang sangat-sangat hebat. Hebat dari segi garapan jalan cerita, mahupun dari segi teknologi dan effect yang digunakan. Ditambah dengan bakat pengarahan dari pengarahnya, James Cameron, Avatar ialah sebuah filem yang perlu ditonton berkali-kali.

Jangka masa tayangan iaitu lebih kurang 2 jam setengah, memang puas menonton filem ini. Tak seperti filem-filem Hollywood yang lain, yang rata-rata hanya berdurasi 1 jam setengah, Avatar sebuah filem yang padat dengan aksi, dan penuh dengan drama. Saya puji filem ini atas kekuatannya.

Apa yang menariknya dalam filem ini, ianya seakan cuba untuk menggambarkan situasi dunia yang sebenar, walaupun dalam suasana planet asing bernama Pandora. Situasi yang saya maksudkan ialah kuasa besar, dengan kekuatan tentera dan teknologi senjata, cuba untuk menindas sesuatu bangsa pribumi, semata-mata untuk memperolehi kekayaan buminya.

Ianya seakan persamaan terus, atau direct comparison kepada kuasa besar dunia kala ini, iaitu Amerika Syarikat (US). Malah, dialog-dialog yang diucapkan dalam filem ini juga banyak yang seakan memberikan gambaran betapa US adalah kuasa yang cuba dimaksudkannya.

Namun, saya tidaklah menjangkakan akan wujudnya kuasa alam, atau kuasa dari dunia lain yang akan mempertahankan bangsa yang ditindas oleh US. Bukannya dengan niat menolak. Tetapi saya melihat masih belum tiba waktunya, ditambah dengan kekuatan dari negara-negara pesaing yang masih belum cukup kuat dari segi ketenteraan.

Apapun, diharapkan agar Avatar menjadi pembuka mata dunia di atas kerja-kerja yang sedang dijalankan oleh negara 'polis' dunia ini.

No comments: