Monday 21 December 2009

Tahniah Messi

Pemenang FIFA World Player 2009 baru saja diumumkan. Saya sendiri berjaga sehingga jam ini, iaitu jam 5 pagi, untuk menyertai debaran dunia. Seperti pengkritik-pengkritik bolasepak yang lain, saya turut menjangkakan Lionel Messi sebagai calon terbaik untuk memenangi anugerah ini. Ini merupakan anugerah terbesar buat seseorang pemain bolasepak, selain daripada memenangi Piala Dunia. Messi berjaya pada kali ini.

Lionel Messi, sekalipun baru berusia 21 tahun pada tahun lalu, sudahpun meletakkan dirinya sebagai pencabar terhebat buat peraih anugerah edisi 2008 iaitu Cristiano Ronaldo. Tetapi setelah memenangi 6 kejuaraan bersama kelabnya, FC Barcelona, Messi sepatutnya tiada tentangan untuk meraih anugerah ini. Menariknya, kesemua 6 kejuaraan yang dimenangi Barca, Messi mempunyai sumbangan yang signifikan bagi setiap satunya termasuk yang terbaru, FIFA Club World Cup 2009 di UAE.

Messi merupakan bakat semulajadi yang sama seperti bekas mentornya, Ronaldinho. Mereka berdua boleh diiktiraf sebagai pemain bolasepak tulen, berdasarkan sikap di atas padang, serta skil permainan yang menarik. Berbeza dengan Ronaldo, Messi bukanlah pemain yang mudah dijatuhkan, mahupun mudah untuk menjatuhkan badan sendiri. Messi juga seorang pemain yang merendah diri, dan bersih dari sebarang skandal luar padang. Inilah contoh terbaik untuk dibawakan oleh FIFA dalam mempromosikan produk mereka bersempena FIFA World Cup 2010, iaitu 1 Goal Education for All. Produk yang kumpulan sasarannya ialah dari kalangan kanak-kanak.

Menyoroti perkembangan pemain ini, saya ternyata hanya dapat mengikutinya bermula pada musim 2007/2008. Sebelum itu, pemain ini masih belum saya kenali dengan dekat. Pada musim tersebut, iaitu pada usia 19 tahun, Messi sudahpun berjaya menempatkan dirinya sebaris dengan Ronaldinho. Bermain di sayap kanan, Messi dan Ronaldinho sememangnya pasangan yang amat digeruni. Pada musim berikutnya, Ronaldinho mengalami kemerosotan permainan, membolehkan Messi bermainan sayap bersama Thierry Henry. Gandingan ini turut menjadi sehingga membolehkan Messi mendapat tempat kedua di belakang Ronaldo sebagai pemain terbaik dunia tahun lalu.

Memasuki penghujung musim 2008/2009 sehingga musim ini, peranan yang diberikan kepada Messi sedikit berbeza. Dia tidak lagi bermain sebagai pemain sayap kanan yang kekal. Pada perlawanan akhir UEFA Champions League 2008/2009, Messi lebih kerap bertukar tempat dengan Samuel Eto'o. Dia lebih kerap membuat larian ke tengah, dan kadang kala kekal di posisi penyerang tunggal. Pada musim ini pula, memandangkan Barca sudahpun memiliki seorang pemain penyerang yang tulen, iaitu Zlatan Ibrahimovic, Messi lebih kerap diletakkan sebagai penyerang kedua, iaitu penghubung di antara pemain tengah dengan penyerang. Posisi ini menyukarkan baginya untuk membuat lebih banyak larian di bahagian sayap. Memandangkan corak permainan liga Sepanyol yang rapat dan memenuhi ruang tengah, Messi sepatutnya digunakan sehabis baik di bahagian sayap.

Berbalik kepada anugerah yang tersebut, apa yang menarik, 5 orang calonnya terdiri dari hanya 2 buah kelab, iaitu 3 orang dari Barca, dan 2 orang lagi dari Real Madrid. 3 orang pemain Barca itu ialah Messi, Xavi dan Andre Iniesta. Sementara pemain Real terdiri dari bekas pemain AC Milan iaitu Kaka, dan bekas pemain Manchester United iaitu Ronaldo.

No comments: