Friday 4 December 2009

Futsal Buat Bigfoot

Pernahkah anda melihat Bigfoot bermain futsal? Kawan-kawan saya pernah lihat. Manusia bertapak kaki besar, yang terpaksa memakai kasut yang tidak sesuai untuk bermain futsal.

Sejujurnya, manusia yang saya maksudkan ialah diri saya sendiri. Menurut pengalaman saya bermain futsal, ianya bermula sejak tamat persekolahan. Saya menyertai rakan-rakan sekolah lama bermain futsal di Kelana Jaya. Setiap kali ingin menyepak bola, maka saya terpaksa travel jauh dari KL ke KJ menaiki Putra LRT. Sehinggalah saat saya tidak dapat berhubung dengan rakan-rakan kerana menuntut ilmu di Melaka. Itu cerita 6 tahun lepas.

6 tahun kemudiannya, saya kembali bergiat dalam arena futsal dan meninggalkan bola padang apabila badan sudah mula mengembang. Itu pun hanya selepas menyertai pasukan tempat kerja abang. Lokasinya pula seperti nomad. Berpindah randah. Bermula di IFC Futsal Setapak, hanya selepas dua kali bermain, pindah ke Sports Seven Wangsa Maju. Kekal di situ selama hampir 2 bulan. Kemudian akibat tidak tahan dengan harga, dan sistem deposit tempahan, serta aktiviti karaoke bersebelahannya, maka kami isytihar pindah.

Lokasi berikutnya, tempat yang tidak asing buat kaki futsal di KL, Sports Planet Ampang. Di situ, kami hanya bermain selama sebulan. Kemudian berhenti tatkala bulan puasa menjelma. Sekadar untuk menghormati bulan mulia. Akibatnya, tidak ada kesinambungan selepas itu, meskipun kini sudah masuk dua bulan selepas raya.

Hari ini, saya dan abang dijemput untuk menyertai pasukan sepupu kami bermain futsal pada malam esok (Sabtu). Lokasinya, Setiawangsa. Kami tak pernah bermain di situ. Suasananya juga kurang pasti. Oleh itu, esok kami akan hadir ke sana bermain futsal dengan semangat yang baru. Maka, baru sebentar tadi saya dan abang keluar ke Uptown Danau Kota untuk mencari kasut futsal. Banyak gerai yang menjual kasut. Pelbagai jenis kasut. Banyak pilihan, tapi hanya buat mereka yang mempunyai kaki bersaiz normal.

Itulah antara permasalahan yang saya hadapi sejak di bangku persekolahan. Ketika bersekolah dulu, saya bukanlah seorang remaja yang terlalu tinggi. Ketinggian saya normal seperti remaja Malaysia yang lain. Namun saya menghadapi masalah dalam mencari kasut sekolah. Rata-rata kedai menjual kasut sekolah bersaiz sehingga saiz 9. Nasib-nasib kalau berjaya jumpa saiz 10. Sedangkan kaki saya bersaiz 10 setengah ketika tingkatan 3. Maka, kasut yang paling sesuai dan muat ketika itu hanyalah kasut 'badminton master' yang bertapak hijau.

Masuk UPM, saya berjaya mewakili kolej untuk kejohanan inter-kolej bolasepak. Maka dengan tergesa-gesa saya pergi mencari kasut but bolasepak di kedai sukan di Pasar Seni (Central Market), KL. But bolasepak yang paling besar di kedai itu ialah Umbro bersaiz 10 setengah. Ketika itu kaki saya sudah membesar sehingga saiz 11. Kerana tiada pilihan, maka saya terpaksa juga membeli but tersebut dan terus digunakan ketika latihan waktu petang. Sedikit tidak selesa dan ketat, namun apakan daya.

Kembali ke masa semasa, sebentar tadi saya gagal mencari kasut futsal, atau sebetulnya apa jua jenis kasut (akibat terlalu kecewa), kerana kasut yang paling besar dijual ialah bersaiz 10. Dan saiz terkini saya adalah saiz 12. Baru-baru ini, saya bermain boling di Malacca International Bowling Center, Melaka. Semasa meminjam kasut, saya meminta saiz 11 dan mengacukannya. Tidak muat. Maka dengan serba salahnya saya terpaksa meminta kasut bersaiz 12. Wanita penjaga kaunter itu nampak terkejut dan dihilurkannya juga kasut bersaiz 12. Kasut itu nampak baru. Mungkin belum ada siapa yang memakainya.

Maka, dengan hal yang tersebut, saya mengisytiharkan bahawa kaki saya bersaiz 12 dan saya gagal mencari kasut untuk bermain futsal nanti. Macam mana ni? Rancangan pagi ini ialah untuk ke Wangsa Walk, gedung beli belah yang baru dibuka. Di situ terdapat hanya sebuah kedai barangan sukan. Saya sudah membuat tinjauan di situ beberapa hari lalu. Barang-barangnya murah. Tapi saiznya belum tentu ada. Tidak berkesempatan untuk bertanyakan saiz pada waktu itu. Oleh itu, saya tidak menaruh harapan yang terlalu tinggi. Untuk ke Jalan TAR, mungkin tidak berkesempatan, kerana jam 1 tengah hari saya terpaksa ke The Curve Damansara untuk program reunion rakan-rakan kelas. Malamnya dah mula futsal. Tawakkal saja. Yang penting saya sudah berikhtiar yang terbaik.

No comments: