Friday 11 December 2009

Selesai Peringkat Kumpulan

Peringkat kumpulan bagi kejohanan UEFA Champions League telah pun disempurnakan pada pertengahan minggu ini. Ada kumpulan yang kedudukan pasukannya menepati ramalan, ada juga kumpulan yang susunan kedudukan pasukannya agak mengejutkan. Namun segalanya telahpun dimuktamadkan. Pasukan yang berada di kedudukan pertama dan kedua bagi tiap-tiap kumpulan berjaya melanjutkan perjuangan ke pusingan kalah mati iaitu Last 16. Pasukan di tangga ketiga perlu berpuas hati untuk melanjutkan perjuangan ke pusingan Last 32 UEFA Europa League.

Group A menyaksikan juara liga Perancis dan pendahulu semasa liga, FC Girondins de Bordeaux menjuarai kumpulan yang menyaksikan FC Bayern Munchen berada di tangga kedua. Pasukan di tangga ketiga ialah Juventus yang ketika ini juga menduduki tangga ketiga Serie A Itali.

Bagi Group B pula, Manchester United tanpa sebarang masalah besar menjuarai kumpulan sambil diikuti di tangga kedua oleh CSKA Moscow. Juara Bundesliga Jerman, VfL Wolfsburg hanya berpuas hati di tangga ketiga sementara juara liga Turki, Besiktas tersingkir dari saingan di tangga terakhir.

Real Madrid dan AC Milan kedua-duanya menduduki dua tempat teratas Group C, sedang tempat ketiga diisi Olympique de Marseille. Juara liga Switzerland, FC Zurich berada di tangga terakhir.

Chelsea dan FC Porto pula masing-masing memastikan tempat ke saingan berikutnya dari Group D, meninggalkan pasukan di tangga ketiga, Atletico Madrid. Juara liga Cyprus, Apoel FC di tangga terakhir.

Group E menyaksikan Fiorentina menjuarai kumpulan sambil diikuti Olimpique Lyonnais. Liverpool yang mengalami masalah kemerosotan prestasi yang teruk, tersingkir ke UEFA Europa League sambil juara liga Hungary, Debrecen pulang tersingkir tanpa sebarang mata.

Group F pula menyaksikan juara UEFA Champions League 2008/2009, FC Barcelona bersama-sama juara Serie A Itali, Inter Milan menepati ramalan menguasai kumpulan. Juara liga Russia, FC Rubin Kazan di tangga ketiga sambil juara liga Ukraine, FC Dynamo Kyiv di tangga terakhir.

Sevilla dan Stuttgart berjaya menguasai Group G dengan masing-masing menamatkan saingan d tangga pertama dan kedua. Juara liga Romania, FC Unirea Urziceni yang memberi tentangan sengit sepanjang peringkat kumpulan, hanya berpuas hati di tangga ketiga meninggalkan juara liga Scotland, Rangers FC di tangga terakhir.

Group H dijuarai oleh Arsenal sambil juara liga Greece, Olympiakos di tangga kedua. Juara liga Belgium, Standard Liege di tangga ketiga manakala juara liga Belanda, AZ Alkmaar di tangga keempat.

Tidak banyak kejutan berlaku sebagai kesimpulan kepada berakhirnya peringkat kumpulan UEFA Champions League kali ini. Kecuali tersingkirnya pasukan Juventus dan Liverpool, sebagai pasukan yang ternama, kesemua pasukan pilihan yang lain melepasi peringkat ini dengan jayanya. Wolfsburg pula, sejak awal musim sehingga sekarang berhadapan dengan masalah kecederaan dan persembahan buruk, gagal mengatasi CSKA yang lebih cemerlang menamatkan saingan peringkat kumpulan di belakang United.

18hb Disember ini akan menyaksikan undian bagi pusingan Last 16 UEFA Champions League 2009/2010, manakala saingan bagi peringkat tersebut hanya akan bermula pada pertengahan Februari tahun hadapan.

No comments: