Thursday 17 December 2009

Selesa Walau Kurang Bergaya


Inilah snapshot daripada kotak kasut futsal yang dibeli dari sebuah kedai barangan sukan di Wangsa Walk. Saiz yang terpampang besar tu, iaitu 13 adalah ukuran US. Di Malaysia, kita menggunakan ukuran UK, dan untuk kes ini, kasut yang dibeli bersaiz 12.

Saya dikira masih bernasib baik memandangkan memiliki saiz kaki yang masih ada terjual kasutnya. Seorang rakan saya, rakan sekolah lama, Shahril, percaya atau tidak, memiliki kaki bersaiz 16. Saya tidak pasti bagaimana dia mahu membeli kasut. Namun, saya tidak merasakan yang dia berhadapan keadaan yang sukar memandangkan dia adalah dari keluarga yang berkemampuan. Maksud saya, dia mampu untuk membeli kasut-kasut import menerusi e-Bay, mahupun ketika bercuti ke luar negara.

Saya pula, ingin mencari kasut kulit berwarna hitam pun bermasalah. Situasi ini berlaku ketika mahu mencari kasut tersebut untuk kegunaan konvokesyen pada bulan Ogos yang lalu. Hanya terdapat sebuah sahaja premis menjual kasut kulit berwarna hitam bersaiz 13 di Jalan TAR. Walaupun harganya tidak dapat dirunding dengan baik, namun saya cukup berpuas hati selepas seminggu meneroka kawasan tersebut. Alasan jurujual kedai tersebut, kasut saiz besar dipesan khas, dan tidak berada dalam kuantiti yang besar. Maka harganya adalah tetap.

3 comments:

FataMorgana said...

kita menghadapi situasi yg sama la...

Sir Shah said...

wahaha.. ade gak geng. xsangka org pompuan pun ade gak masalah saiz kasut ek kt malaysia ni?

FataMorgana said...

em ye ar..susah kot nk cari kasut perempuan yg size 7/8. lebih2 lagi saya ni jenis yg cerewet...
but it's okay kalau kasut tu selesa x kisah x cantik..