Sunday 29 November 2009

Melaka Maju Makmur

Kunjungan saya ke kampung di Jasin ketika perayaan Hari Raya Aidil Adha kelmarin membuka mata saya terhadap negeri bertuah, mungkin juga negeri paling bertuah, di gugusan Melayu Nusantara ini. Kemakmuran yang dikecapi Melaka kala ini dicemburui negeri-negeri lain. Kemajuan yang rakyat negeri Melaka nikmati kala ini memecut laju, meninggalkan kemunduran yang kini masih membelenggu beberapa buah negeri lain.

Pertamanya, laluan dari tol ayer keruh ke simpang besar MITC. Setiap kali pulang ke kampung, kami akan melalui jalan besar ini. Jalan ini sudah dipasang perangkap kelajuan dan pelbagai papan tanda keselamatan. Kemeriahan di laluan ini diserikan oleh Butterfly and Reptile Sanctuary, Mini Malaysia/Asean, Ayer Keroh Lake, Zoo Melaka, dan Dataran Sejarah. Itu di sebelah kiri jalan dari tol.

Di sebelah kanan jalan pula terdapat Taman Buaya (tempat kegemaran ketika kecil dulu), Hutan Rekreasi dan Malacca International Motorsport Circuit di susur ke Durian Tunggal. Di simpang empat MITC pula berdiri megah pasaraya Mydin. Juga di situ terdapat kawasan perniagaan, premis-premis butik, termasuk bangunan Noor Arfa Melaka Batik House. Di belakangnya, yang saya sempat nampak ialah Malacca International Bowling Center, Planetarium Melaka, dan Bangunan TM.

Itu tadi hanya sebahagian tempat-tempat menarik yang boleh kita kunjung di sepanjang laluan dari tol Ayer Keroh hingga ke persimpangan Seri Negeri, dan kawasan komersial MITC. Banyak lagi premis dan tempat menarik yang ada di situ yang mungkin saya terlepas pandang. Malah, banyak lagi kawasan-kawasan membangun lain yang mungkin ada keistimewaannya tersendiri. Antara lainnya ialah di Dataran Pahlawan, yang kini sangat-sangat meriah dengan para pengunjung.

Di daerah Jasin pula, semakin bertambah kawasan-kawasan perumahan yang baru dibuka, mahupun yang sudah mula pecah tanah. Tumpuan kawasan ini sebagai kawasan perumahan dan kediaman, turut memberi kesan terhadap percambahan dan pembukaan bangunan-bangunan perniagaan yang menawarkan perkhidmatan bagi keperluan penduduk. Sekian untuk ketika ini.

Bagi sesiapa yang berminat untuk melawat Melaka, sila rujuk link di bawah:
http://www.melaka.gov.my/v1/view_article.php?pageid=1394

No comments: