Saturday 1 August 2009

Perhimpunan Haram Budaya Haram

Saya jarang dan kurang berminat untuk mengulas isu sosial dan politik rakyat Malaysia di sini. Tetapi isu perhimpunan haram yang boleh menjadikan Malaysia sebagai 'negara bergolak' ini membuatkan saya tergerak untuk mempertikaikan agenda berlarutan ini.

Terbaru, perhimpunan haram diadakan di sekitar pusat bandaraya Kuala Lumpur bagi menunjukkan perasaan tidak suka pada Akta Keselamatan Dalam Negeri. Sikap tunjuk perasaan apabila tidak suka ini saya lihat tidak ubah seperti kanak-kanak yang menghentak-hentakkan kaki apabila tidak mendapatkan sesuatu yang dihajati.

Menurut laporan media, hanya 5000 sahaja yang menyertai perhimpunan haram yang bertukar menjadi rusuhan. Daripada jumlah tersebut, saya jangkakan hanyaseparuh sahaja yang memahami tujuan mereka berkumpul. Yang lainnya hanya ingin ikut serta melepaskan nafsu keganasan.

Mereka ini sememangnya mempunyai niat yang tidak lain hanya untuk membuat kacau. Mengganggu pemerintahan negara ynag kini sibuk menangani isu kemelesetan ekonomi, isu pandemik H1N1, isu jenayah, isu pendidikan, dan lain-lain. Mereka juga turut mengganggu perniagaan para peniaga di lokasi rusuhan.

Laluan utama ke pusat bandar banyak yang terpaksa ditutup untuk menghalang lebih ramai perusuh untuk turut serta. Akibatnya, kesesakan teruk buat orang awam yang ingin menjalani kehidupan dengan aman dan tenteram. Begitu juga dengan sistem pengangkutan awam, daripada teksi, bas, dan juga pengangkutan rel, kesemuanya terpaksa menanggung kesulitan pengguna.

Mereka yang tidak bertanggungjawab ini sememangnya hanya bertopengkan 'rakyat'. Sebaliknya langsung tidak maklum kesulitan yang rakyat hadapi ketika mereka sedang asyik dengan tabiat merusuh mereka. Di mana slogan demokrasi di sebalik tindakan tidak bertamadun ini? Di mana slogan kebajikan rakyat apabila mengganggu ketenteraman rakyat?

Saya tidak mahu bercakap soal benar atau salah Akta Keselamatan Dalam Negeri ini kerana saya jelas dengan pendirian saya iaitu selama akta ini mampu untuk mengekalkan keselamatan dan kemakmuran yang kita kecapi, selama itu saya anggap ianya relevan. Walaupun saya tidak mengharungi suasana 13 Mei 1969, namun saya dapat gambaran daripada mereka yang pernah melaluinya dan ternyata mereka turut bersyukur terhadap effectivenya akta ini.

No comments: