Wednesday 5 August 2009

Real Madrid Lagi

Real Madrid yang baru beberapa hari berjaya mendapatkan tandatangan pemain pertahanan Liverpool, Alvaro Arbeloa kini semakin hampir untuk mendapatkan antara pemain tengah paling berbakat di dunia iaitu Xabi Alonso, juga dari Liverpool. Perpindahannya dijangka dapat disempurnakan dalam beberapa hari lagi selepas ujian kesihatan dilakukan.

Xabi Alonso yang dikatakan antara pemain terpenting Liverpool, selain Steven Gerrard dan Fernando Torres merupakan pemain yang mempunyai peratusan hantaran tepat tinggi. Dia merupakan pemain yang mampu untuk mengawal bahagian tengah dengan hantaran-hantaran tepat ke serata ruang padang selain mampu untuk bertahan dengan baik.

Dengan pembelian terbaru ini, Real dilihat mempunyai skuad yang hampir sempurna di mana setiap posisi dalam kesebelasan utama boleh diisi dengan pemain-pemain terbaik dan berkelas dunia.

Daripada barisan musim lalu, beberapa pembelian utama Real dilihat mampu untuk mengisi kelemahan-kelemahan sedia ada. Penjaga gol, Iker Cassillas, yang juga antara penjaga gol terbaik dunia, kekal di posisi paling belakang pasukan. Cassillas walaupun kecundang dengan jumlah gol yang agak banyak musim lalu, sebaliknya merupakan antara pemain yang paling berkerja keras. Jerzy Dudek bakal bersedia sebagai simpanan.

Pembelian Raul Albiol (Sepanyol) dan Ezequiel Garay (Argentina) bagi menggantikan pertahanan tua Fabio Cannavarro yang dijual ke Juventus. Salah seorang daripadanya akan bergandingan dengan pertahanan tengah utama iaitu Pepe. Chistoph Metzelder dijangka bergelut untuk bersaing untuk barisan utama. Posisi pertahanan kanan tiada perubahan dengan Sergio Ramos, yang juga pilihan utama pasukan Sepanyol, kekal dalam barisan. Michel Salgado kekal sebagai pemain simpanan.

Pertahanan kiri bakal diisi oleh Arbeloa untuk menggantikan Marcelo yang dilihat belum bersedia untuk berada dalam barisan terbaik. Marcelo dijangka diletakkan di bangku simpanan. Seorang lagi pemain pertahanan, yang versetile, Miguel Torres dijangka bersedia bila-bila masa untuk mengisi mana-mana posisi pertahanan.

Real mempunyai tiga orang pemain tengah bertahan yang mana hanya seorang daripadanya bakal bergandingan dengan pemain baru, Alonso. Fernando Gago atau Lassana Diarra dikatakan antara pilihan utama meninggalkan Mahammadou Diarra yang dilihat bakal meninggalkan Real.

Kaka pula bakal beraksi sebagai pemain tengah menyerang, dengan Guti, Ruben De la Red, dan Esteban Granero sebagai simpanan. Salah seorang daripadanya mungkin bakal dijual atau dipinjamkan melihat kepada persaingan yang tinggi dalam pasukan.

Bahagian sayap kiri bakal diisi Cristiano Ronaldo manakala sayap kanan diisi Arjen Robben, memandangkan usaha mendapatkan Frank Ribery hampir pudar. Pemain sayap lain seperti Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart, Gonzalo Higuain, dan Royston Drenthe bakal berhadapan masa depan tidak menentu.

Sneijder dan van der Vaart kini sudah bersiap sedia untuk meninggalkan Real. Manakala Higuain dan Drenthe masih muda dan diperlukan oleh kelab. Karim Benzema bakal mengetuai serangan sebagai penyerang tunggal. Ruud van Nistelrooy dan Klaas Jan Huntelaar dikhabarkan bakal meninggalkan Real melihat kepada persaingan posisi, meninggalkan Raul dan Negredo sebagai simpanan.

No comments: