Monday 31 August 2009

1Malaysia

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan

Sudah 52 tahun kita merdeka. Kini kita menghampiri suatu tahap yang betul-betul menduga setiap rakyat Malaysia. Setiap dari kita terlibat secara langsung, mahupun tidak langsung terhadap apa sahaja yang berlaku kepada negara ini. Ketidakseimbangan yang berlaku di dalam negara ini perlulah dipulihkan dengan segera.

Tema 1Malaysia yang dibawakan Dato' Seri Najib Tun Razak merupakan ujian bagi bangsa Melayu khususnya. Pada ketika umat Islam berbangsa Melayu kini menghadapi pelbagai cabaran, kita diminta untuk membina perpaduan. Perpaduan yang dituntut sebenarnya adalah perpaduan sesama Melayu Islam, untuk mengembalikan hak dan kedudukan yang cuba dicemari pihak-pihak berkepentingan.

Dilema Melayu Islam hasil tema 1Malaysia, antara tertindas atau toleran. Kita menyedari hakikat betapa kebelakangan ini beberapa insiden 'penindasan' terhadap bangsa dan agama kita semakin berleluasa. Pastinya semua insiden ini berfokus di negeri-negeri tadbiran pakatan. Saya bukanlah ingin membangkitkan soal politik di sini, tetapi lebih tepat lagi iaitu soal bangsa dan agama.

Kedudukan dan hak yang selama ini teguh dipertahankan oleh barisan kepimpinan bangsa Melayu kini cuba digugat oleh pemimpin-pemimpin yang sengaja mencetuskan sentimen-sentimen perkauman. Mereka mahu membentangkan segala bentuk kesamarataan dan liberalisasi yang dipelajari dari negara barat dari segala sudut. Sedangkan kita sebenarnya mewarisi negara ini atas batasan-batasan yang perlu dipelihara agar tiada sebarang 'pertikaian' dibuat.

1Malaysia sebenarnya mengajar bangsa lain untuk menerima ketetapan yang telah dibuat selama ini. 1Malaysia tidak mengajar bangsa Melayu untuk menjadi toleran kepada bangsa lain kerana kita sememangnya telahpun begitu toleran sejak dari merdeka sehingga sekarang. Sikap toleran, atau tolak ansur yang kita warisi dari keturunan kita ini menjadikan kita sebuah bangsa yang dihormati dunia.

Maaf, tiada kesempatan untuk saya meneruskan penulisan untuk topik ini. Hari ini saya agak sibuk. Saya juga tidak mahu menulis dengan pena emosi, kerana raja lidahku adalah ilmuku.

No comments: