Thursday 27 August 2009

Mengenali Syeikh Ahmed Deedat

Nama ini begitu asing bagi saya selama hidup di dunia ALLAH ini selama 24 tahun. Saya tidak pernah mendengarkan nama ini, mahupun mendalami perjalanan hidup tuan empunya nama. Namun, semalam saya 'berkenalan' dengan ALLAHyarham secara tidak disengajakan. Pada ketika sibuk mencari suatu bentuk debat ilmiah untuk dibuat rujukan di youtube, maka saya ketemu tajuk perdebatan yang agak menarik, iaitu Debat Islam Kristen.

Video tersebut diupload oleh seorang warga Indonesia. Namun setelah beberapa ketika saya menonton video tersebut, terlintas dalam ingatan saya bahawa saya pernah melihat video yang sama sepintas lalu ketika mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa (tak ingat tahun) di PWTC, Kuala Lumpur. Ia ditayangkan pada sebuah layar besar oleh pengedarnya iaitu sebuah penerbitan Islam (tak ingat nama penerbitan). Namun saya tidak berkesempatan untuk menikmati isi perdebatan dalam langkah pantas mengejar waktu.

Maka, kesempatan untuk menonton siri debat semalam saya gunakan sehabis baik. Debat yang pertama berlangsung di antara Syeikh Ahmed Deedat dengan seorang sarjana kristian bertempat di Amerika. Ahmed Deedat merupakan seorang sarjana Islam yang turut mengkaji kitab-kitab agama lain di dunia. ALLAHyarham seorang yang arif tentang segala versi Bible, kitab-kitab yahudi, kitab hindu, dan beberapa lagi kitab agama lain.

Satu kenyataan ALLAHyarham yang tidak mampu dibalas oleh penganut, malah sarjana kristian sendiri, ialah tiada satu ayat pun di dalam Bible, dari segala versi, yang menyatakan bahawa Jesus (Nabi Isa a.s) mengaku dirinya Tuhan, mahupun meminta agar dirinya disembah. Satu sahaja kenyataan, ternyata mampu menggugah kepercayaan penganut-penganut kristian yang menonton debat pada ketika itu.

Syeikh Ahmad Hussein Deedat dilahirkan pada 1 Julai 1918 di Gujerat, India. ALLAHyarham meninggal dunia pada 8 Ogos 2005 di rumah kediamannya di KwaZulu-Natal, Afrika Selatan. Syeikh Ahmed membesar selama 9 tahun di India, sebelum menyertai bapanya ke Afrika Selatan. Kebijaksanaannya membuatkan pembelajaran di sekolah menjadi mudah, sehinggalah tamat darjah 6.

Selepas itu Ahmed gagal untuk menyambung persekolahan gara-gara kesempitan wang. Ahmed kemudiannya berkerja sebagai jurujual perabot. Segalanya bermula pada waktu itu apabila Ahmed kerap didatangi oleh pendakwah kristian yang ingin menarik seramai mungkin penganut Islam kepada kristian. Namun, di atas iman yang kuat, Ahmed berjaya mengelak dirinya menjadi mangsa hasutan syaitan.

Seperti yang kita sedia maklum, Afrika Selatan merupakan sebuah negara Afrika yang majoritinya menganut agama kristian. Maka, cabaran bagi umat Islam di negara itu adalah sangat-sangat besar. Namun, bagi Ahmed, segala perkara yang negatif boleh diambil iktibar daripadanya. Keluasan pengaruh kristian di negaranya membuatkan Ahmed mudah untuk memperoleh input mengenai agama tersebut dan mengkajinya.

Ahmed mengkaji kristian untuk membuat perbandingan agama dengan Islam. Bukanlah disebabkan Ahmed tidak yakin dengan Islam, tetapi Ahmed mahu membuktikan kebenaran Islam dan kesesatan kristian. Pada waktu rehat berkerja, Ahmed menghabiskan waktunya membaca di ruang rehat pekerja. Di situlah Ahmed menjumpai sebuah buku bertajuk "Izhar ul-Huqq" (Truth Revealed), dikarang oleh Rahmatullah Kairanhvi. Hasil bacaannya terhadap buku inilah Ahmed mula membeli Bible pertamanya dan memulakan debat pertamanya dengan pendakwah pelatih kristian.

Kajiannya berkenaan Bible bertambah serius apabila Ahmed memulakan kelas pengajian Islamnya dengan seorang mualaf Islam bernama Mr Fairfax. Melihat kepada sambutan kelas berkenaan, Mr Fairfax menawarkan untuk membuat kelas tambahan mengkaji Bible dan cara-cara untuk menerangkan kepada orang kristian berkenaan Islam. Namun hanya beberapa bulan pengajiannya, Mr Fairfax menarik diri. Ahmed yang sudah mendalami Bible pada waktu itu mengambil alih pengajaran.

Tersebut di atas hanyalah sebahagian dari kisah hidup seorang Pendakwah dan Penceramah Islam terkemuka di dunia. ALLAHyarham Syeikh Ahmed Hussein Deedat yang lahir dan dibesarkan di sebuah negara sekular, berjaya menjadi sarjana Islam yang arif tentang agama kristian. Malah Syeikh Ahmed turut berani masuk ke Amerika Syarikat untuk berdebat dengan para sarjana kristian di sana.

Malah turut dilaporkan bahawa Syeikh Ahmed pernah mencabar ketua katolik, Pope John Paul untuk berdebat pada tahun 1984. Syeikh Ahmed mencabar debat umum kristian Islam. Hal ini disebabkan oleh tindakan Pope yang mempertikaikan hujah-hujahnya pada setiap siri debatnya dengan sarjana kristian. Namun apabila dicabar berdebat dengan Syeikh Ahmed, Pope tidak berani menyahutnya.

Turut dilaporkan bahawa Syeikh Ahmed amat-amat mengenali Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, bekas perdana menteri Malaysia yang pertama. Mereka pernah bertemu dan saling berhubung. Sesuatu yang amat-amat saya banggakan.

No comments: