Tuesday 25 August 2009

Liverpool Kecundang Lagi

Ini adalah post pertama yang melaporkan mengenai perkembangan pasukan dari Barclay's Premier League. Maaf kerana tidak dapat mengulas mengenai Matchday 1 dan 2 kerana batasan waktu serta kesibukan membuat pemerhatian sepanjang kempen PRK Permatang Pasir.

Semalam, ketika loceng alarm jam peminat-peminat Liverpool baru berbunyi, saya dah pun berada di hadapan televisyen. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk mendapatkan preview perlawanan dari para penganalisis bola sepak yang dijemput ke rancangan sebelum perlawanan. Ternyata yang dijemput merupakan seorang yang gemar memaparkan kecenderungannya terhadap pasukan Liverpool. Saya fikir, tiada faedah untuk terus mendengarkan omongan kosong ini.

Saya bukanlah peminat Liverpool, bukan juga peminat Aston Villa. Tetapi saya tidak akan ketinggalan untuk menonton setiap perlawanan liga Inggeris. Maka saya matikan televisyen untuk dihidupkan semula pada tepat perlawanan bermula. Perlawanan yang agak seimbang pada awal permainan. Separuh masa pertama memaparkan semangat luar biasa dari Aston Villa, pasukan pelawat. Mereka mengejar setiap bola, walaupun berada di zon lawan.

Hal ini membuatkan bahagian tengah dan pertahanan Liverpool menjadi kelam kabut. Bahagian tengah yang dikawal pemain tidak berpengalaman, Lucas, semakin kerap hilang bola. Lucas menggantikan tempat Xabi Alonso yang dijual ke Real Madrid. Namun dia gagal untuk menampung beban yang ditinggalkan Alonso, gara-gara kurang kreatif dan tidak dapat membaca pergerakan menyerang pasukan.

Lucas merupakan antara weakest link bagi pasukan pada malam itu. Malah, perkara terhebat yang dicanangkan oleh peminat-peminat Liverpool kini semakin beransur sunyi. Mereka memperkatakan kehebatan Liverpool yang untouchable apabila Gerrard dan Torres bergandingan. Malangnya mereka gagal menjelmakan sesuatu yang menakjubkan sepanjang tiga perlawanan Liverpool setakat ini.

Malah, keadaan pertahanan The Kops turut merunsingkan pengurus pasukan. Carragher dan Skrtel dilihat gagal bergandingan dengan baik. Terutamanya apabila pengurus meletakkan dua pemain pertahanan sayap yang begitu gemar menyerang, meninggalkan hanya dua orang pertahanan sambil dibantu Mascherano sebagai pemain tengah bertahan.

Setakat tiga perlawanan ini, Liverpool lebih menyerlahkan ketidakaturan dalam pasukan. Mereka gagal menggerakkan serangan dalam kerangka yang teratur. Mungkin ketiadaan Alonso serta pemain sayap, Riera yang cedera, sedikit mengganggu sistem pelik yang dibawa Benitez ini. Gerrard yang diletakkan sebagai pemain tengah yang menyerang, gagal membuat sebarang hantaran berguna kepada Torres. Malah dia turut kerap membuat rembatan di luar kotak yang hanya sia-sia.

Namun, apa yang saya boleh perkatakan di sini ialah ini baru permulaan. Baru tiga perlawanan dilangsungkan. Saya bukan penyokong Liverpool, tetapi saya juga bukan penyokong United. Saya lebih gemar menonton pasukan-pasukan liga Inggeris tanpa sikap prejudis, dan perasaan berat sebelah kerana saya ingin melihat the beauty of the game.

No comments: