Saturday 1 August 2009

Pra-Konvokesyen UPM Kali Ke-33

Mangharungi hari ahad, setelah selesai proses pangambilan jubah di UPM, saya agak tergesa-gesa untuk pulang. Tiba seawal jam 9 pagi, suasana masih lengang di kawasan Kompleks Akademik Pusat. Tidak seperti kompleks-kompleks membeli belah pada hujung-hujung minggu. Segalanya berjalan lancar, malah pegawai di kaunter pngambilan jubah turut dilihat sentiasa tersenyum memandangkan suasana begitu terkawal.

Selepas selesai proses tersebut, saya pergi mengeluarkan wang di mesin ATM berhampiran bangunan pentadbiran. Saya keseorangan di situ. Suasana yang sunyi sepi ini membangkitkan perasaan gementar dan curiga terhadap sekeliling. Mana tidaknya, kebanyakan IPTA lain sudah membuat penutupan segera ketika pandemik H1N1 semakin merebak, saya masih bebas menjelajahi segenap ruang di UPM.

Raptai konvokesyen bagi sesi saya ialah pada hari khamis ini. Memandangkan suasana ketika itu nanti saya jangkakan lebih ramai yang bakal turut serta, saya harus mendapatkan topeng pernafasan. Hanya sekadar langkah awal, langkah pencegahan.

Saya terpaksa pulang segera selepas proses pengambilan jubah kerana ayah ingin menggunakan kereta untuk dibawa ke Raub. Semuanya kerana perarakan pengantin perempuan, yang juga jiran saya untuk majlis persandingan di rumah pengantin lelaki. Saya tidak turut serta kerana kepenatan. Penat bukan kerana ulang alik ke UPM, tapi penat kerana tidak cukup tidur.

Malam tadi, atau sebetulnya sehingga jam 5 pagi tadi saya berjaga. Sibuk membelek majalah Siasah isu September 2003. Sengaja ingin membuat rujukan mengenai isu 'reformasi 1998' yang diulas dari sudut bebas, walaupun terkadang terzahir ayat-ayat sokongan terhadap Anwar.

Asyik dengan pembacaan ini, saya hanya mendapatkan tidur satu jam lebih. Tapi alhamduliLLAH pengetahuan tambahan yang diperolehi cukup banyak. Maklum sajalah, pada ketika krisis 1998 itu terjadi, saya menghadapi peperiksaan besar iaitu PMR. Tidak begitu mengikuti perkembangan semasa.

No comments: