Friday 21 August 2009

Laju, Semakin Laju, dan Terus Laju

Siapa lagi kalau tidak manusia terpantas di dunia ketika ini, Usain Bolt. Selepas kejayaannya memenangi emas dan memecahkan rekod dunia 100 meter dan 200 meter pada Olimpik Beijing tahun lalu, Usain Bolt terus berlari.

Yang terbaru, Bolt berjaya memecahkan rekodnya sendiri bagi kedua-dua acara dalam Kejohanan Dunia di Berlin. Ramai melihat kejayaannya pada kali ini lebih bermakna, setelah pencabar yang dikatakan mampu mencabar Bolt, iaitu Tyson Gay, turut dikecewakannya.

Gay ternyata gagal mencabar kepantasan yang tiada tandingan dari Bolt. Beberapa minggu lalu Gay mencabar Bolt setelah berjaya melakukan 9.77 saat di satu kejohanan yang tidak disertai Bolt. Namun kali ini ternyata Gay terpaksa menerima kenyataan bahawa dia terlalu jauh ditinggalkan Bolt.

Usain Bolt pada Kejohanan Dunia kali ini berjaya melakukan 9.58 saat, 0.11 saat lebih pantas dari rekod lama. Walaupun ramai yang tidak meletakkan harapan tinggi untuknya memecahkan rekod tersebut, semuanya gara-gara kemalangan pada awal tahun yang mencederakan kakinya, namun Bolt tetap terus berlari pantas.

Selepas kejayaan besarnya pada acara 100 meter, Bolt sekali lagi tidak dicabar apabila meninggalkan saingannya sejauh hampir 10 meter di belakang dalam acara 200 meter. Untuk acara ini, Bolt turut meninggalkan jauh rekod lamanya iaitu 19.30 saat. Bolt melakukan 19.19 saat. Bolt ternyata berada di dunia tersendiri.

Apabila kita melihat pelari kelas dunia berlari semakin pantas, dan pantas, dan terus pantas, saya teringat akan nasib pelari kita. Apabila kita melihat Greene memecahkan rekod dunia di depan mata kita sendiri iaitu pada SUKOM 98, 9.88 saat, kita belum terasa jurang yang jauh.

Kemudiannya, beberapa ketika sebelum Olimpik Beijing, Powell pula memecahkan rekod. Saya tidak berapa ingat catatannya ketika itu. Kemudiannya, di Beijing Bolt melakukan 9.69 saat, ramai yang baru tersedar bahawa 'dunia' semakin meninggalkan kita.

Sehinggalah yang terbaru apabila catatan 9.58 saat dibuat, ketika rekod kebangsaan Malaysia masih di takuk lama, iaitu 10.30 saat. Terbaru, di Kejohanan Mini Olimpik Malaysia, Syed Aliff Syed Noh, pemenang acara pecut 100 meter lelaki, hanya mampu mencatat 10.61 saat.

Berbanding rekod dunia yang terkini, catatan pelari Malaysia yang terkini adalah lebih dari 1 saat terkebelakang. Mungkin bunyinya tidak berapa 'lama' kerana hanya 1 saat. Namun bagi acara 100 meter, setiap 0.01 saat adalah sangat-sangat bermakna. Dalam erti kata lain, mungkin bagi jarak masa 1 saat itu, jika di'convert'kan kepada jarak meter di balapan, boleh mencecah lebih 10 meter.

Ini bermakna, untuk diibaratkan, seperti Usain Bolt berada di garis mula 100 meter, manakala jaguh pecut negara masa kini berada di garis mula 10 meter di hadapan Bolt. Kalau orang cakap tak adil, tak mengapa. Kerana secara perkiraan logik dan matematiknya, Bolt tetap boleh mengatasinya.

Heh, mungkin agak melampau jika membandingkan pemegang rekod dunia dengan raja pecut negara masa kini. Namun, sekiranya kita tiada titik capaian, apa lagi yang perlu kita capai? Rekod dunia merupakan garis panduan, atau petunjuk prestasi semasa sukan dunia. Dan untuk menentukan penanda aras kita, di mana kita berada kini, perlulah juga melihat prestasi dunia.

Orang ramai memperkatakan kegagalan kita untuk berjaya dalam sukan olahraga disebabkan oleh fizikal orang Malaysia. Saya pula mengatakannya mengarut. Mengapa? Kerana mustahil tiada rakyat Malaysia kini yang mempunyai ketinggian lebih dari 1.78 meter. Ramai. Termasuklah saya sendiri.

Orang Malaysia, seperti juga rakyat Jepun, kini ramai yang mempunyai ketinggian yang baik untuk sukan. Maksudnya, pada ketinggian 1.78 meter dan ke atas, sepatutnya kita mampu untuk bersaing dengan atlit-atlit Eropah yang rata-rata berketinggian tidak lebih dari 1.90 meter. Jika bukan ketinggian permasalahan kita, apa lagi permasalahan kita yang sebenar?

Saya akan bincangkannya kemudian. Apapun, tahniah diucapkan kepada manusia terpantas di dunia, Usain Bolt.

p/s: kalaulah Bolt baca blog ni. tu pun kalaulah dia faham bahasa melayu.

No comments: