Wednesday 26 August 2009

Budaya Politik Kampus

Perkara ini berat untuk saya perkatakan. Namun melihat kepada suasana politik negara lewat kebelakangan ini, membuatkan saya semakin kerap memikirkannya. Saya hanya akan mengulas persoalan budaya politik kampus ini dari sudut yang pernah saya akses sebagai bekas exco Majlis Perwakilan Pelajar di sebuah IPTA.

Pada ketika orang ramai heboh tentang pemilihan calon untuk pilihanraya kampus pada tahun 2005, saya masih tercari-cari saluran yang harus saya capai untuk berpaut. Saya mempunyai cita-cita untuk menjadi pemimpin. Namun saya bukanlah seorang yang terlatih dari sudut kepemimpinan mahupun dari sudut public speaking.

Waktu itu sudah jelas bagi setiap calon yang ingin bertanding atas platform yang terselindung. Pihak yang berselindung di sebalik calon-calon yang bertanding ini siap menyediakan kem-kem jati diri, kem kepemimpinan, dan segala macam kem untuk memantapkan bakal-bakal calon mereka. Maka, yang tampil bertanding semuanya mantap dari segi komunikasi awam, kepemimpinan, serta penampilan.

Jawatan terakhir saya sebelum menjadi calon pilihanraya kampus hanyalah sebagai timbalan presiden kelab pantun dan puisi universiti. Kelab itu tidak besar, malah ramai mahasiswa yang tidak sedar akan kewujudannya. Namun kami dalam komuniti kecil kelab ini tetap gigih berjuang menghidupkan kelab dengan penganjuran aktiviti-aktiviti peringkat universiti hasil sokongan bahagian kebudayaan dan kesenian universiti.

Maka, apa yang saya ada untuk bertanding melawan pasukan-pasukan yang hebat-hebat ini? Saya hanya berserah kepada ALLAH untuk menentukan hala tuju impian saya ini. Berstatus 'Bebas' bukanlah sesuatu yang mudah untuk mengelak dari memilih 'side'. Sepanjang campaign period yang pendek, ramai rakan-rakan, mahupun yang tidak dikenali, lebih sibuk bertanya 'side' mana yang menaja saya. Malah ada rakan-rakan yang perlahan-lahan menjauhkan diri dari saya kerana pelbagai sangkaan.

Saya bertanding untuk tiket fakulti. Hanya 2 tempat untuk diisi, namun terdapat 3 orang calon yang ingin mencuba nasib, termasuk saya. Pada waktu pendaftaran calon, saya membuat bantahan terhadap seorang calon yang silap mengisi borang, yang menyebabkannya tersingkir dari pertandingan. Maka calon yang tinggal kekal menang tanpa bertanding. Kesyukuran yang berpanjangan saya sepanjang memegang jawatan wakil pelajar itu.

Walaupun saya tidak menyebelahi mana-mana 'side' mahupun ditaja oleh mana-mana 'side', namun saya kerap memerhatikan gelagat dan strategi yang pelbagai dari pihak-pihak yang cuba mempengaruhi penyampaian para wakil pelajar ini. Saya tidak mahu menyebut, mahupun menggambarkan rupa pihak yang cuba menjadikan wakil pelajar sebagai akses untuk mempromosi politik mereka kepada mahasiswa.

Mahasiswa merupakan satu kumpulan rakyat Malaysia yang majoritinya berusia 19 tahun hingga 24 tahun. Golongan bakal intelektual negara ini dilihat antara harta paling berharga yang perlu dimiliki oleh setiap parti politik di Malaysia. Bagi mereka, sejak di IPT lagi mahasiswa perlu diterapkan oleh ideologi, aspirasi, serta perjuangan parti-parti politik ini. Pada hal, bagi saya sendiri, sebagai bekas wakil pelajar, adalah perlu untuk para wakil pelajar lebih mengutamakan aspirasi dan perjuangan ke atas kebajikan dan keperluan para mahasiswa.

Wakil pelajar adalah mewakili para mahasiswa di setiap IPT. Wakil pelajar bukanlah wakil bagi parti politik di dunia sebenar dan perjuangan mereka perlulah bebas dari pengaruh mana-mana parti politik bagi membolehkan kebajikan mahasiswa diperjuangkan setelusnya.

Saya tidak pasti budaya dan pembawaan politik kampus di IPT Malaysia pada waktu sekarang. Namun apa yang saya harapkan ialah ketelusan saudara-saudara wakil pelajar dalam memegang amanah yang diberikan.

2 comments:

cari said...

askm bro..selamat berkenalan dari
http://bersatuislamelayu.blogspot.com/

Sir Shah said...

syukran ya sahabat. terima kasih atas kesudian saudara melawat blog sy..