Saturday 25 July 2009

Rupa Baru Manchester United 2009/2010

Orang ramai bercakap tentang pemergian Cristiano Ronaldo ke Real Madrid. Mereka memperkatakan mengenai seorang manusia ini akan mengubah rupa Manchester United. Tapi bagi saya sebagai pemerhati bebas bagi juara Barclay's Premier League musim lalu ini, banyak lagi perkara lain yang bakal mengubah pasukan ini.

Melihat kepada prestasi United musim lalu, sememangnya tidak dapat disangkal kehebatannya. Tetapi ramai yang tidak sedar betapa United hadir ke musim baru dengan banyak kelemahan. Mari kita telusuri setiap posisi yang bakal diisi pada musim akan datang satu persatu.

GK: Edwin van der Sar beraksi baik pada musim lalu apabila memecahkan rekod tanpa bolos liga. Prestasinya turut dikaitkan sebagai punca prestasi United keseluruhannya. Namun sedarkah kita mengenai usianya yang semakin menjengah 40 tahun? van der Sar kini berusia 39 tahun dan pergerakannya pada akhir-akhir ini dilihat semakin perlahan.

Barisan GK simpanan dilihat masih belum mampu untuk menampung beban berat tersebut. Dengan Ben Foster dan Tomasz Kuszczak dilihat sebagai pemain bertaraf sederhana, posisi ini bakal menjadi masalah sekali lagi kepada United.

RB: Gary Neville yang direhatkan sepanjang musim lalu kerana kecederaan, dilihat bakal menamatkan kariernya lebih awal. Melihat kepada permainannya selepas pulih dari kecederaan, Neville tidak akan mampu untuk bersemuka dengan barisan serangan pantas pasukan lain.

Pertahanan kanan lain dalam pasukan ialah Wes Brown, John O'Shea, dan Rafael. Pada musim lalu United lebih banyak menggunakan khidmat O'Shea kerana Brown turut mengalami kecederaan panjang. Namun ramai yang menjangkakan United bakal memberi peluang kepada Rafael untuk lebih banyak bermain pada musim baru ini.

CB: Posisi ini antara posisi yang masih mantap buat United. Kekentalan paduan tenaga dari Rio Ferdinand dan Nemanja Vidic, telah diiktiraf sebagai pasangan pertahanan terbaik United. Namun masalah untuk posisi ini tetap ada.

Pertahanan tengah United tidak mempunyai simpanan yang begitu ampuh untuk menggantikan pemain utama. Jonathan Evans, pemain dari akademi United, masih belum cukup meyakinkan untuk diletakkan dalam barisan berhadapan dengan pasukan terkemuka. Begitu juga dengan pertahanan 'option' iaitu Brown dan O'Shea.

LB: Patrice Evra kini merupakan antara pertahanan kiri terbaik di dunia. Tidak keterlaluan untuk meletakkannya di dalam list pengganti kepada Paolo Maldini dan Roberto Carlos. Posisi ini merupakan posisi bertahan dan serangan yang baik. Pemain simpanan untuk posisi ini ialah Fabio.

CM: Barisan pemain tengah United sangat bermasalah untuk musim baru ini. Dengan hanya tinggal Michael Carrick sebagai pemain 'kelas dunia', pemain-pemain lain masih kurang meyakinkan.

Paul Scholes yang menjengah usia 35 tahun, sudah kehilangan sentuhan. Permainannya kian merosot ditambah lagi dengan keagresifan yang semakin bertambah.

Darren Fletcher pula bukanlah pilihan yang sesuai. Dia tidak mampu untuk membaca gerakan United, selain lebih kerap lari ke dalam kotak meninggalkan posisi, tidak kreatif, dan tidak mampu untuk bertahan dengan baik. Owen Hargreaves pula bakal pulih sepenuhnya pada September, namun belum tentu mampu untuk mengembalikan prestasi asalnya.

Pemain muda seperti Anderson dan Darren Gibson pula masih belum bersedia untuk mengisi kekosongan ini. Anderson masih banyak kelemahan. Hantaran yang tidak tepat, selain mencipta serangan yang terlalu optimistik antara kelemahannya. Anderson juga tidak mampu untuk membuat ledakan dari luar kotak dengan tepat.

RW: Posisi ini ditinggalkan Ronaldo. Masih menjadi tanda tanya siapa yang bakal mengisi tempat ini. Sir Alex Ferguson telah membuat beberapa pembelian baru. Dua antaranya merupakan pemain sayap.

Antonio Valencia yang dibeli dari Wigan Athletics, masih diragui kemampuannya. Persembahan biasa ketika di Wigan membuatkan orang ramai mempertikaikan pembeliannya dengan harga 16 juta pound. Selama 3 musim di Wigan, Valencia mengharungi 83 perlawanan dengan hanya 7 jaringan. Namun sumbangannya dalam mencipta jaringan buat rakan merupakan antara kelebihannya.

Gabriel Obertan pula masih samar dari pengetahuan masyarakat bola sepak dunia. Pemain muda ini belum cukup dikenali dan masih menjadi misteri. Namun bagi penggemar Liga Perancis, Obertan merupakan 'klon' Ribery. Dia pantas, berkemahiran menggelecek, dan tinggi. Mempunyai 'pace' untuk membuat counter attack.

LW: Ryan Giggs kini berusia 36 tahun. Dia kini dilihat lebih banyak meninggalkan posisinya untuk lebih ke tengah. Mungkin kerana sudah kehilangan pace, Giggs kini bukan lagi pilihan utama bagi sayap kiri.

Pilihan lain adalah Nani, Park Ji-Sung dan Zoran Tosic. Nani dilihat sebagai calon utama untuk posisi ini. Namun orang ramai memperkatakan betapa Nani masih belum cukup menggembirakan peminat United. Serangannya kurang efektif di samping kerap kali membuat foul.

Ji-Sung pula bukanlah pilihan utama Sir Alex memandangkan tahap persembahannya masih di tahap sederhana. Kemahirannya mencari ruang dan stamina yang tinggi belum mampu untuk berada dalam corak sistem United. Tosic, pemain muda yang dikatakan 'Beckham kidal' masih belum cukup menonjol. Dia masih tidak cukup pendedahan untuk liga utama.

ST: Option yang Sir Alex ada pada ketika ini ialah Wayne Rooney, Dimitar Berbatov, Michael Owen, Federico Macheda dan Danny Wellback. Rooney sebagai pilihan utama bakal menjadi penyokong kepada penyerang utama iaitu sama ada Owen mahupun Berbatov.

Rooney dikatakan bakal lebih menyerlah pada musim baru ini memandangkan sering dibayangi Ronaldo pada musim-musim lepas. Namun ke'produktif'an dua orang penyerang utama ini masih belum dibuktikan. Macheda dan Wellbeck pula masih terlalu muda dan terlalu awal untuk diketengahkan.


No comments: