Monday 31 August 2009

Selamat Hari Merdeka, Malaysia.

Pada tarikh hari ini, 31 Ogos, merupakan tarikh keramat buat rakyat Malaysia, khususnya orang-orang Melayu. Pada 31 Ogos 1957, segala ikatan yang membelenggu Tanah Melayu ini telah dileraikan. Hasil perjuangan para pejuang Melayu telahpun mewariskan kita keselesaan yang berpanjangan.

Tanggal 31 Ogos 2009, genap 52 tahun kemerdekaan buat tanah yang bertuah ini. Bertemakan 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, sambutan bagi tahun ini dibuat secara sederhana sempena menghormati bulan Ramadhan. Sambutan pada pagi 31 Ogos dilangsungkan di bangunan Parlimen.

52 tahun sebagai sebuah negara yang berdikari, adalah suatu yang menakjubkan melihat pembangunan yang kita nikmati sekarang. Kebanyakan pelancong asing yang hadir melawat negara ini pastinya sukar untuk mempercayai tertegaknya bangunan pencakar langit seperti KLCC dan KL Tower merupakan idea seorang negarawan terulung Malaysia.

Tun Mahathir merupakan seorang Melayu yang diciptakan ALLAH dengan pengamatan yang jauh. Ramai yang merasa ragu apabila idea Tun untuk Malaysia mengeluarkan kereta tempatan. Bermula dengan Proton Saga (saya masih memiliki Saga keluaran terawal), kini dengan model terbaru Proton Exora. Mampukah kita membayangkan andainya tiada idea untuk Malaysia mengeluarkan kenderaan tempatan, apa yang kita ada?

Pembangunan fizikal yang kita nikmati pada ketika ini merupakan anugerah dari ALLAH. Banyak negara asing yang mencemburui Malaysia kerana kita dianugerahkan kepesatan pembangunan dan kemakmuran hidup. Terlalu banyak untuk disenaraikan setiap sumbangan dari setiap negarawan Malaysia kepada kita. Namun, apa yang penting bagi kita ialah mensyukuri nikmat yang diberi ALLAH, sambil menjaga dan mengekalkan kemakmuran dan keamanan yang kita nikmati ini.

Salam kemerdekaan buat semua rakyat Malaysia..

No comments: