Thursday 3 September 2009

Antara 'Promosi' Atau 'Penghinaan'


"Saya suka negara ini tetapi memanjat adalah cinta, hidup dan ketagihan utama saya," kata Alain Robert Philippe, pakar pemanjat bangunan.

Begitulah menurut Spiderman Perancis berusia 47 tahun yang berjaya menyempurnakan hajatnya yang dipendam sekian lama. Alain yang berjaya tiba di puncak Menara Berkembar Petronas, KLCC, pada pagi semalam, membuat aksi memanjat dalam masa 2 jam tanpa sebarang peralatan keselamatan dan tanpa permit polis.

Alain juga pernah membuat dua percubaan memanjat KLCC sebelum digagalkan oleh pihak keselamatan pada tahun 1997 dan 2007. Namun kali ini, menurut laporan, kawalan keselamatan yang longgar secara tidak langsung memudahkan lagi kerja gila Alain.

Signifikan

Tindakan warga Perancis ini langsung menimbulkan beberapa terjemahan aksi. Apakah yang cuba dibuktikan olehnya? Apakah ianya sekadar untuk kepuasan diri, sama seperti penerjun bebas dan aktiviti ekstrim lain? Kalau ya, mengapa perlu dibuat pada tarikh 1 September, sehari selepas tarikh kemerdekaan negara?

Ada yang cuba mengolahkan aksi Alain sebagai penghinaan terhadap simbol kemegahan negara dengan istilah 'menakluk KLCC'. Menakluk KLCC cuba digambarkan seolah-olah menakluk Malaysia. Malah untuk menimbulkan gambaran yang lebih negatif, tarikh yang dipilih Alain cuba disalah anggap oleh pelbagai pihak.

Namun, ada juga pihak yang mencantas pemikiran negatif tersebut. Bagi mereka, tindakan Spiderman Perancis yang sememangnya dikenali dunia itu boleh dianggap sebagai mempromosi negara di mata dunia. Dengan liputan meluas ke serata dunia, tindakannya ini secara tidak langsung mengkhabarkan kepada dunia mengenai Malaysia yang sedang meraikan hari merdeka.

Alain pernah memanjat beberapa binaan terulung dunia seperti Eiffel Tower di Paris dan Golden Gate Bridge di San Francisco. Pada 2 September lalu, Alain didenda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, selepas mengaku bersalah menceroboh serta memanjat Menara Berkembar Petronas tanpa kebenaran. Alain membayar denda tersebut sebelum dibebaskan.

Dalam permohonan mahkamahnya, peguam Alain, Wong Kian Kheong menyatakan bahawa anak guamnya itu adalah seorang OKU dan perlu pulang ke negaranya untuk mendapatkan rawatan. Alain juga dikatakan sudah membeli tiket penerbangan pulang pada 7 September ini.

Begitulah antara peristiwa menarik yang mungkin juga bersempenakan sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-52. Anda yang menilainya.

No comments: