Thursday 9 July 2009

Musim Paling Dinantikan

Setakat ini (10 Julai 2009), perpindahan pemain yang masih rancak berlangsung sedikit sebanyak membuatkan ramai pihak ternanti-nanti hasil pelaburan kelab-kelab besar ini. Terutamanya buat pasukan Real Madrid yang setakat ini sudah berbelanja untuk membeli sekurang-kurangnya empat orang pemain ternama untuk tergolong di dalam The New Galacticos.

Kaka, Cristiano Ronaldo, Raul Albiol, Karim Benzema, serta pengurus baru Manuel Pellegrini kesemuanya bakal membuat kemunculan pertama buat pasukan pada perlawanan persahabatan dengan pasukan dari Republik Ireland Shamrock Rovers pada 20 Julai ini. Pada masa ini, pemburuan Real hampir ke penghujung penamat. Dengan hanya tinggal seorang lagi bintang untuk dibawa masuk, Real harus menjual hampir 10 orang pemainnya disebabkan kebanjiran bintang.

Cassillas, Ramos, Pepe, Diarra dan Robben kesemuanya dijangkakan akan memulakan musim sebagai pemain utama bersama-sama pemain yang baru dibeli. Selebihnya yang dilihat kurang menyinar kebelakangan ini serta yang mempunyai masalah kecederaan, bakal dijual pada harga rendah kepada kelab lain. Cannavaro merupakan pemain pertama yang melangkah kaki keluar dari Real untuk pulang ke kelab lamanya, Juventus.

Permainan Cannavaro dilihat semakin merosot pada musim lalu. Larian yang semakin perlahan, terjahan yang semakin tersasar, selain faktor usia yang semakin meningkat menjadikan Cannavaro semakin tidak relevan di Real. Real berjaya memperoleh pengganti kepada kelemahan-kelemahan Cannavaro tersebut dengan membeli Raul Albiol dari Valencia.

Barcelona juga tidak kurang menyerlah dalam kerancakan perpindahan pemain ini. Prospek besar yang dilihat pada Keirrison, pemain muda yang dibeli dari kelab Brazil, Palmeiras bakal menjadikannya sebagai antara pemain pelapis kepada generasi emas Barca. Dalam pada itu, Barca juga dilaporkan masih mengejar tandatangan pemain-pemain bintang seperti David Villa dari Valencia, Cesc Fabregas (Arsenal), Bruno Alves (Porto), Javier Mascherano (Liverpool) dan beberapa lagi nama besar.

Kelab-kelab dari Liga Perdana Inggeris juga turut bernafsu besar dalam merebut pemain-pemain ternama di dunia. Laporannya di post yang lain.

p/s: real vs barca as usual.

No comments: