Tuesday 21 July 2009

Di Mana Arsenal Ketika Musim Perpindahan Pemain?

Ramai yang ternanti-nantikan apakah yang sedang dilakukan oleh pengurus Arsenal, Arsene Wenger. Apakah dia baru bersedia untuk membuat 'scouting' pemain? Ataupun sedang mengira peruntukan dalam akaun? Banyak spekulasi berhubung keadaan 'pasif' oleh Wenger.

Ketika banyak kelab Eropah berlumba-lumba mendapatkan pemain-pemain ternama, mahupun pemain muda berpotensi, Wenger dilihat masih takut-takut untuk berbelanja. Setakat ini (21 Julai 2009), Wenger hanya mampu membeli seorang pemain pertahanan berusia 23 tahun, iaitu Thomas Vermaelen pada bulan Jun lalu.

Selepas itu Wenger terus mendiamkan diri. Hanya beberapa spekulasi berhubung 'minat' Wenger terhadap beberapa pemain seperti Ribery, Benzema, David Villa, dan Huntelaar. Hanya spekulasi sahaja, tiada usaha untuk mendapatkan pemain-pemain tersebut yang telahpun ke kelab lain.

Dan yang terkini, Arsenal dikaitkan dengan keinginan pemain Girondins de Bordeaux, Marouane Chamakh, 25, untuk berpindah ke kelab 'besar'. Wenger menyambut harapan pemain tersebut dengan menyatakan minat terhadap pemain itu. Selain Arsenal, terdapat empat lagi kelab Inggeris bertaraf pertengahan yang menyatakan minat terhadap Chamakh.

Arsenal mempunyai peluang paling cerah kerana bakal beraksi di Liga Juara-juara Eropah. Arsenal juga tidak menghadapi masalah membayar wang perpindahannya kerana akaunnya telah diisi oleh Manchester City yang membeli Adebayor dengan nilai perpindahan kira-kira 25 juta pound.

Pada pendapat saya, pemain yang mengalami kecederaan sepanjang musim lalu iaitu Eduardo mampu untuk mengisi tempat Adebayor sebagai penjaring gol. Eduardo memiliki penyudah yang baik, di samping pantas dalam larian dan teknik gelecek yang baik. Maka, pada pendapat saya Arsenal tak perlu untuk memburu mana-mana pemain penyerang.

Apa yang perlu dicari oleh Arsenal ialah weakest link dalam pasukan iaitu bahagian defensive midfield. Arsenal menghadapi masalah membendung pemain tengah menyerang pasukan-pasukan liga yang lain pada musim lalu. Dan kegusaran Wenger pada musim baru ini tentunya pada pasukan baru Adebayor, Manchester City yang dilihat mampu untuk bakal mencabar kejuaraan liga.

No comments: