Tuesday 21 July 2009

Apa Ada Pada The Citizen?

Apabila bercakap tentang perpindahan pemain, dan juga perbelanjaan musim panas bola sepak, orang ramai pasti mengaitkannya dengan Real Madrid. Sememangnya tidak dinafikan Real pada musim panas tahun ini lebih agresif berbanding 5 atau 6 tahun yang lalu.

Tetapi adakah kita menyedari bahawa sebuah lagi kelab 'kaya' sedang terus berbelanja besar sehinggakan melebihi daripada apa yang mereka perlukan? Manchester City. Sebuah kelab Inggeris yang mendapat peruntukan perbelanjaan pemain yang besar, kini semakin ghairah memburu pemain bintang.

Dengan memiliki sejumlah sembilan orang pemain penyerang, The Citizen masih belum puas. Dan jawapan kepada pemburuan mereka adalah penyerang Arsenal, Emmanuel Adebayor. Adebayor kini bersedia untuk menjadi penyerang kesepuluh City.

Tidak setakat penyerang, City dilihat mempunyai limpahan pemain berbakat di posisi lain. Termasuk pemain tengah yang baru dibeli, Gareth Barry, ramai penganalisis memperkatakan betapa Mark Hughes bakal menghadapi masalah dalam pemilihan pemain pada musim hadapan.

Web Goal.com mencadangkan dua bentuk formasi untuk City secara 'eksklusif'. Bermaksud, dua bentuk formasi dengan pemain yang berlainan.
.

Lescott di'kurung'kan kerana masih belum dipastikan pembeliannya. City juga mengumukan akan membeli seorang pemain pertahanan yang ternama. Mungkin pemain itu akan mengisi tempat 'kurungan' tersebut.

Web tersebut juga menyatakan bahawa formasi kedua, iaitu 4-4-2, adalah plan B. Bermakna, pemain-pemain yang berada di dalam formasi kedua tersebut hanyalah pemain barisan kedua. Pun begitu, barisannya itu tetap dianggap kuat.

Formasi pertama adalah formasi menyerang yang laju. Melihat kepada barisan pemainnya sahaja kita boleh membuat penilaian bahawa serangan bakal tertumpu di bahagian tengah. Dengan pemain fullback seperti Bridge dan Richards, tidak banyak yang boleh mereka harapkan di bahagian sayap.

Kompany mengisi ruang kosong di antara serangan dan pertahanan, seorang yang dilihat mampu untuk menggalas beban tersebut. Kompany seorang pemain tengah yang bertahan. Dia juga pantas turun naik, jika diperlukan untuk bertahan, mahupun menyerang di dalam kotak untuk menanduk bola.

Barry berfungsi sebagai playmaker, bertugas untuk menghantar bola ke hadapan, sama ada kepada tiga orang penyerang, mahupun kepada Ireland yang gemar membuat larian throughball. Barry juga mungkin bakal bertindak sebagai cornerkick taker memandangkan tiada di antara mereka mampu mengambilnya.

Direct freekick pula dilihat bakal diambil oleh Robinho yang juga bakal bermain lebih ke bahagian sayap kiri berbanding full-forward. Tevez pula saya jangkakan bakal berfungsi lebih ke bahagian belakang striking player, iaitu Adebayor. Tevez saya perhatikan kurang selesa untuk bermain di bahagian sayap ketika di United. Dia kerap kali mengejar bola daripada menguasainya.

No comments: