Monday 23 November 2009

1 Malaysia, Kenapa Isu Ini Masih Berbangkit?



Sebenarnya, saya malas untuk membangkitkan isu ini kerana merasakan ianya kini merupakan isu terpencil. Tetapi apabila mengenang kembali halnya, yang berhubung dengan sensitiviti bangsa dan kesaksamaan sejagat, maka saya merasakan perlunya perkara ini dibangkitkan.

Merujuk kepada imej di atas (sila klik pada imej untuk pembesaran imej), anda akan menjumpai suatu ayat yang berbunyi:
"Required written & spoken language: Mandarin, Bahasa Malaysia & English."

Sememangnya suatu kemestian di dalam apa jua tawaran pekerjaan untuk menyertakan language requirement atau keperluan bahasa. Kebiasaan dan lazimnya, syarikat akan meletakkan keperluan bahasa hanya ada dua (2), iaitu Bahasa Malaysia (Bahasa Melayu) dan Bahasa Inggeris. Kita sedia maklum bahawa untuk mengelakkan sebarang bentuk diskriminasi terhadap mana-mana bangsa di Malaysia, maka tidak sepatutnya wujud sebarang bentuk keperluan bahasa lain selain dua (2) bahasa yang dinyatakan di atas, melihat juga kepada vacancy atau kekosongan jawatan yang ditawarkan.

Kembali kepada imej yang saya paparkan, kekosongan jawatan yang ditawarkan di situ ialah "Full & Part-Time Teacher" untuk sebuah pusat tusyen. Apabila wujudnya keperluan bahasa Mandarin untuk jawatan guru tusyen yang mengambil para pelajar dari pelbagai bangsa, maka saya lihat ini merupakan suatu bentuk diskriminasi. Fenomena ini sudah lama berlaku di beberapa padang pekerjaan. Antara yang menjadi mangsa sehingga kini ialah bidang ICT, kebanyakannya yang berkhususan grafik dan multimedia production. Motif operandinya serupa dengan pendedahan saya di atas, iaitu menggunakan 'requirement tambahan' terhadap keperluan bahasa-bahasa tertentu.

Saya pernah mengutarakan isu di atas terhadap beberapa rakan berbangsa cina. Mereka maklum akan perkara tersebut, namun tetap mempertahankan langkah berkenaan. Kata mereka, wujudnya keistimewaan yang diberikan kerajaan Malaysia terhadap Bumiputera menyebabkan mereka 'terpaksa' membuat batasan terhadap Bumiputera. Perlu diingatkan berkali-kali, perlindungan kerajaan terhadap hak dan keistimewaan Bumiputera merupakan juga perlindungan kepada Perlembagaan Malaysia secara umumnya. Dan mempertikaikan hak dan keistimewaan Bumiputera sama seperti mempertikaikan Perlembagaan Malaysia.

Saya tidak mahu mengulas lanjut berhubung perlembagaan negara, kerana ianya seharusnya dimaklumi oleh setiap warganegara Malaysia. Malah, ianya bukan sahaja perlu dimaklumi, tetapi juga dihormati dan diamalkan oleh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan bangsa. Sekian, salam perpaduan 1 Malaysia.

No comments: