Monday 23 November 2009

Anugerah Yang Tak Disangka

Sesuatu yang tak disangka seringkali mendatangi kita,
Itukah suratan dalam kehidupan, atau sekadar satu kebetulan...


Lagu Suratan Atau Kebetulan yang dipopularkan Kenny, Remy dan Martin ini masih terngiang di telinga saya walaupun jarang sekali didendangkan di corong-corong radio kala ini. Mungkin disebabkan oleh kekuatan susunan muziknya, juga kekuatan vokal mereka. Lagu ini boleh dikatakan antara lagu yang bukan sahaja evergreen dan tahan lama, namun ianya juga masih relevan di tengah-tengah longgokan muzik masa kini. Lagu ini masih kedengaran seperti lagu zaman ini, biarpun tanpa remake, atau rakaman dan susunan baru. Malah liriknya juga memainkan isu yang kekal relevan pada bila-bila masa, di mana jua.

Arah post ini sepatutnya bukan ke arah muzik, tapi itu hanya sekadar mukaddimahnya sahaja. Saya lebih gemar untuk mendedahkan suatu "pertemuan yang tak disangka" dalam kadar sederhana. Tujuannya ialah untuk menjaga hati pihak-pihak yang berkenaan.

Saya bertemu dengannya di sebuah pertemuan di antara banyak pertemuan. Pilihan yang tidak diberi pengharapan yang setanding sebelumnya itu sebenarnya membawa perkhabaran yang sangat-sangat mengujakan. Kalau boleh diibaratkan seperti anugerah yang tiada punca, turun kepada mereka yang pada ketika hilang punca. Ya, saya pada ketika itu dalam keadaan yang hilang punca, mencari kebahagiaan di setiap corong dan lohong, di setiap sudut arah dan sudut. Mujur tidak diheret oleh nafsu dan keinginan ke arah yang songsang mahupun jatuh ke gaung kemaksiatan kerana sempat dipertemukan oleh pilihan Tuhan.

Anugerah ini menghampiri kesempurnaan di mataku biarpun baru beberapa hari dipertemukan. Ketelusan dan kejujuran menjadikan setiap penyampaian maklum dan maksud menjadi mudah dan lancar. Sehingga ke hari ini, masih baru beberapa hari dihitung, namun hakikatnya begitu banyak dan pelbagai informasi atau maklumat sudah disalingtukar. Perkongsian maklumat dalam nada telus dan jujur menjadi perkara utama dalam mengekalkan persahabatan yang masih di garis mula. Kata orang, tidak perlu untuk tergopoh gapah. Selagi nyawa dikandung badan, selagi itulah persahabatan itu perlu dijunjung. Pada waktu hidup yang tersisa itulah kita perlu isikan dengan perkongsian pengetahuan, mahupun perkongsian perasaan.

Pengharapan bagi setiap manusia itu pastinya ke arah pencerahan, atau positive output. Maka, begitu juga dengan saya dan sahabat-sahabat lain terhadap persahabatan kami. Kecenderungan yang wujud perlu membawa kepada nilai-nilai kemanusiaan yang murni. Dan itulah juga yang cuba saya salurkan dan semaikan kepada benih-benih dan tunas-tunas persahabatan yang baru tumbuh, insyaALLAH.

No comments: