Monday 18 May 2009

Spanish Primera Division Champions

Pada 17 Mei 2009, FC Barcelona ternyata tidak perlu lagi menambah sebarang mata apabila pencabar terdekat yang juga musuh tradisi, Real Madrid kecundang 2-3 kepada Villarreal. Keputusan tersebut sekaligus menamatkan terus harapan Real untuk terus memberi tekanan kepada Barca.

Namun, disebalik kegembiraan Barca menyambut kekalahan Real itu, pada keesokan harinya, dengan dibarisi pasukan simpanan (kecuali Dani Alves, Samuel Eto'o dan Eric Abidal), Barca turut kecundang kepada Mallorca. Akan tetapi kekalahan tersebut tidak memberi sebarang kesan ke atas kejuaraan liga yang sudah pun menjadi milik Barca.

Barca pada musim ini dilihat sebagai sebuah pasukan yang mantap di sebalik mengalami masalah pada penghujung musim akibat kecederaan beberapa pemain utamanya. Perkara ini turut membimbangkan jurulatih muda yang baru sertai pasukan pada awal musim, Pep Guardiola. Guardiola pasti bakal menghadapi masalah dalam memilih barisan utama menentang juara hattrick liga Inggeris yang juga juara bertahan EUFA Champions League pada aksi akhir 27 Mei ini.

League Roundup akan diulas apabila selesai kesemua jadual liga.
Tahniah FC Barcelona.

p/s: more money to be spend by real to overcome barca next season.

No comments: