"To me rock melayu early 90's was the worst. Dia punye resepi:
2 oz of Bass kuat melampau in the mix,
4 oz of Drums tempo selow gila sampai from one snare hit ambik masa 2987 tahun to the next hit,
1.5 oz of clean alternate picking guitar section during verse,
3 oz of solo yang cheesy gile (made me hate solos for a while),
4 lbs of suara vokalist yang maha sengau yang selaluya pasai cintan leleh2...
salt to taste, cooked to perfection in a claypot under slow heat.
Sorrylah if i have stepped on anyones toes. Jgn marah la ye?"
Kenyataan ini saya ambil dari sebuah forum di website indie band yang agak popular juga. Menarik untuk dibaca, malah menarik juga untuk dikaji semula. Sememangnya begitulah yang kebanyakan peminat muzik di Malaysia fikirkan setiap kali diperdengarkan lagu-lagu yang mendayu-dayu, tangkap leleh, dan tangkap jiwang dari band-band era 80-an dan awal 90-an. Perkara ini turut diakui oleh penggiat-penggiat muzik era perubahan di Malaysia atau lebih dikenali sebagai indie band.
Ketika banyak usaha-usaha untuk mengangkat martabat dan keunggulan baru dari band-band indie ini, tetap masih wujud beberapa band yang berkonsepkan muzik 80-an dan 90-an. Antara mereka ialah Jinbara. Malah mereka kini boleh berdiri sama tinggi dengan band-band indie atas sokongan yang masih diterima dari peminat muzik Malaysia. Hakikat ini yang amat ditakuti oleh penganalisa muzik tanah air.
Malaysia pada saat ini sedang cuba untuk memacu pembaharuan dan perkembangan muziknya untuk kembali bersaing dengan muzik Indonesia yang jauh lebih awal berkembang. Malaysia pernah pada satu ketika ketinggalan hampir 10 tahun terkebelakang dari muzik Indonesia. Ketika band-band mereka lahir dengan produk-produk berkualiti sehingga berjaya memasuki arena antarabangsa, Malaysia ketika itu masih memainkan muzik-muzik era 80-an yang mendayu-dayu.
Namun pada ketika ini, hasil usaha dan kebangkitan yang cuba dibawakan oleh band-band indie ini, Malaysia dilihat cuba untuk menghampiri pencapaian pemuzik Indonesia. Malah turut dilaporkan beberapa band dari Malaysia sudah berjaya memasuki pasaran Indonesia. Sejauh mana kejayaan penjualannya, saya tidak pasti. Hakikat ini turut membuktikan bahawa pasaran di Indonesia sebenarnya tidak pernah menutup ruangnya kepada artis di Malaysia. Mereka hanya menerima produk yang dianggap berkualiti dan boleh bersaing di dalam industri muzik mereka yang sememangnya besar dan luas berbanding di Malaysia.
Akan tetapi, dalam usaha kita berlumba-lumba untuk mencapai pembaharuan, perlu juga diingatkan bahawa penggiat muzik tanah air perlu untuk mencari identiti sendiri. Identiti muzik Malaysia. Sepertimana lagu-lagu dari band-band Indonesia yang sekali didengari pasti kita maklum bahawa muzik ini adalah muzik Indonesia atau Indo-pop. Maka kita turut perlu untuk mencari istilah muzik Malaysia, atau Malay-pop. Sarjana dalam bidang muzik perlu turun ke padang dan membantu penggiat-penggiat muzik tanah air untuk membina kekuatan yang diperlukan.
"aku cuba nak bagitau yang bagaimana muzik rock/pop jenis macam yang dimainkan oleh SO7, Dewa, Padi diterima semua golongan masyarakat di Indonesia (kira masuk aliran mainstream diorang le). Bagaimana label muzik mereka boleh marketkan muzik diorang, bagaimana diorang boleh dapat fanbase yang kuat sampai diorang boleh ada fanbase yang kuat sampai ke bumi malaysia ni. kekuatan mereka terletak pada kualiti muzik diorang, production quality, musical sense diorang, kebebasan berkarya, dan paling penting originaliti muzik diorang. industri muzik indon lebih terbuka dalam menerima muzik baru berbanding industri muzik kita."
Fikir-fikirkanlah..
No comments:
Post a Comment